PASJA i ZMARTWYCHWSTANIE w kwaterach gotyckiego poliptyku w Szydłowcu

Szydłowiecka fara przepełniona jest dziełami wysokiej klasy.
Wśród bogatego wystroju kościoła św. Zygmunta na szczególną uwagę zasługuje późnogotycki pentaptyk – znakomite dzieło sztuki i kultury kościelnej.
Ołtarz został wykonany z fundacji Jakuba Szydłowieckiego, burgrabiego krakowskiego i podskarbiego wielkiego koronnego, syna Stanisława Szydłowieckiego – ochmistrza synów królewskich, w tym św. Kazimierza. Dzieło ku Chwale Maryi prawdopodobnie powstało w warsztatach krakowskich w latach 1507-1510, być może w pracowni Marcina Czarnego i jego syna Mikołaja. Literatura przedmiotu podaje także Flandrię jako miejsce powstania poliptyku.
Za życia Jakuba Szydłowieckiego powstała najpewniej część środkowa ołtarza oraz sceny pasyjne na skrzydłach. Fundator, jako rycerz herbu Odrowąż wraz z małżonką herbu Półkozic i trzema córkami sportretowany został w centralnej części przedstawiającej Wniebowzięcie Matki Boskiej z apostołami przy pustym grobie. Po śmierci Jakuba Szydłowieckiego w 1509 r. to właśnie wdowa po nim – Zofia miała czuwać nad dalszymi pracami przy szydłowieckim ołtarzu.
Późnogotycki ołtarz Wniebowzięcia NMP w Szydłowcu jest pentaptykiem, czyli ołtarzem zbudowanym w oparciu o centralną szafę z dwoma skrzydłami bocznymi oraz dwoma wewnętrznymi ruchomymi skrzydłami – zamykającymi oraz otwierającymi środkową część ołtarza.
Osiemnaście obrazów z poliptyku namalowano na deskach farbami temperowymi. Postacie i sceny przedstawione są na złotych tłach, ozdobionych rombami i liliami. W scenie głównej i w Ogrójcu zwracają uwagę rośliny i kwiaty o symbolicznej wymowie: konwalie, rozmaryn, niezapominajki, hiacynty, palmy, liście i trawa.
Pierwsze otwarcie skrzydeł poliptyku ukazuje chronologicznie osiem obrazów Męki Chrystusa, które częściowo pokrywają się z dzisiejszymi stacjami drogi krzyżowej. Pierwowzorem scen pasyjnych mogło być, wydane w 1507 r. w Norymberdze, dzieło Speculum passionis Domini nostri Jesu Christi z drzeworytami Hansa Schaufeleina. Są to mianowicie: Modlitwa Jezusa w Ogrójcu, pojmanie Chrystusa, Chrystus przed Kajfaszem, Chrystus przed Piłatem, Biczowanie Chrystusa, Upadek pod krzyżem, Chrystus oczekujący na śmierć i Śmierć na krzyżu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kwatera z obrazem Modlitwa Jezusa w Ogrójcu |
Kwatera z obrazem Pojmanie Chrystusa |
Kwatera z obrazem Chrystus przed Kajfaszem |
Kwatera z obrazem Jezus przed Piłatem |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kwatera z obrazem Biczowanie Chrystusa |
Kwatera z obrazem Upadek pod krzyżem |
Kwatera z obrazem Chrystus oczekujący na śmierć |
Kwatera z obrazem Śmierć Jezusa |
Współcześnie szydłowiecki poliptyk można oglądać w tzw. drugim otwarciu skrzydeł, które przedstawia scenę główną – Wniebowzięcie NMP.
Na bocznych scenach zilustrowane są: Opłakiwanie Chrystusa (w dolnym narożu po lewej) i Zmartwychwstanie (w dolnym narożu po prawej).
Powyżej figurują postacie świętych męczennic – Agnieszki i Katarzyny Aleksandryjskiej (po lewej) oraz Barbary i Doroty (po prawej).
|
|
Ilustracja ukazuje pierwszy moment zmartwychwstania Chrystusa, który już opuścił grób. Jest On okryty na wzór rzymskich imperatorów płaszczem zwycięzcy. Dobrze widoczny jest nagi tors, rana na przebitym boku, rana prawej stopie i kawałek perizonium. Za Jego głową dominuje nimb ze stylizowanymi liliami, złożonymi w krzyż grecki. Chrystus prawą dłonią błogosławi, z palcami złożonymi w geście starochrześcijańskiej benedykcji. W lewej ręce trzyma drzewce ze złotym krzyżem, na którym zawieszona jest zwycięska chorągiew. Za Chrystusem widać otwarty, poziomo usytuowany grób. Czterej żołnierze przy grobie (setnik w zbroi wypuszczający z ręki buzdygan, śpiący rycerze - z halabardą, - z mieczem, - wsparty na kuszy) to nawiązanie do tekstu ewangelicznego: „Rzekł im Piłat: Macie straż, idźcie, zabezpieczcie grób, jak umiecie. Oni poszli i zabezpieczyli grób opieczętowując kamień i stawiając straż”. |
Kwatera z obrazem Opłakiwanie Chrystusa |
Kwatera z obrazem Zmartwychwstanie |
Poliptyk przy zamkniętych wszystkich skrzydłach ukazuje na czterech kwaterach osiem postaci świętych – tzw. świadków Chrystusa, którzy swoim życiem zaświadczyli o Jego Męce i Zmartwychwstaniu. Układ kompozycji – po dwóch świadków w kwaterze – nawiązuje do nakazów prawa: aby dowieść czegoś przed sądem, trzeba było przedstawić dwóch świadków. Szydłowiecki poliptyk przypomina: świętych Jana Chrzciciela i Jana Jałmużnika, świętych diakonów Wawrzyńca i Szczepana, świętego Wojciecha i Wacława, świętych Floriana i Stanisława.
![]() |
![]() |
Ołtarz z zamknietymi skrzydłami ukazujący Cykl świętych |
Ołtarz z zamknietymi skrzydłami wewnętrzymi |
Pięknych dzieł malarstwa średniowiecznego in situ nie tak łatwo doświadczyć w kościołach, dla których zostały ufundowane. Większość z nich trafiła do muzeów albo - niestety - uległa zniszczeniu. Doceńmy fakt obecności późnogotyckiego poliptyku w kościele św. Zygmunta w Szydłowcu i... podziwiajmy go, nie tylko od święta.
a.KS
Opublikowano: 26 marca 2016 13:50
Kategoria: Aktualności
Wyświetleń: 4589