PODSUMOWANIE KONFERENCJI: od diagnozy do edukacji i terapii – dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w przedszkolu i w szkole.

Pod tym tytułem, 24 listopada odbyła się czwarta już konferencja dla nauczycieli, którą zorganizował Powiatowy Zespół Doradców Metodycznych w Szydłowcu Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydziału w Radomiu dzięki wsparciu - Powiatu Szydłowieckiego, Szydłowieckiego Centrum Kultury-Zamek oraz Zespołu Szkół im. Korpusu Ochrony Pogranicza w Szydłowcu. Patronatem medialnym imprezę objął Kwartalnik Społeczno-Kulturalny „Ziemia Odrowążów”.
Salę kinową szydłowieckiego zamku wypełnili zaproszeni goście, prelegenci oraz niezwykle liczne grono nauczycieli, pedagogów i terapeutów, którym tematyka spektrum autyzmu była szczególnie bliska. Łącznie udział w konferencji wzięło ponad 220 uczestników z powiatu szydłowieckiego, Radomia i okolic, a także (co warte podkreślenia) goście spoza wymienionych terenów.
Po powitaniu uczestników konferencji głos zabrał starosta szydłowiecki Włodzimierz Górlicki, a następnie oficjalnego otwarcia konferencji dokonali dyrektor MSCDN Wydział w Radomiu Bogusław Tundzios wraz z Krzysiem - dzieckiem autystycznym.
Konferencję prowadzili Aneta Pytoń-Grabda i Zbigniew Tomczyk – doradcy Powiatowego Zespołu Doradców Metodycznych w Szydłowcu, którzy na wstępie przedstawili cele konferencji, wprowadzili uczestników w tematykę autyzmu, a następnie zapowiadali wystąpienia poszczególnych prelegentów.
Program konferencji był naprawdę bogaty i obfitował w niezwykle ciekawe wystąpienia osób z dużym doświadczeniem w zakresie pracy z dziećmi z autyzmem i zespołem Aspergera. To dzięki tym wystąpieniom możliwa była realizacja następujących celów, które przyświecały konferencji:
- upowszechnianie wiedzy o autyzmie i zespole Aspergera,
- poznanie życia codziennego dziecka autystycznego,
- zaprezentowanie narzędzi diagnostycznych i metod terapeutycznych w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu,
- ukazanie autyzmu z punktu widzenia pracy rodzica,
- zapoznanie z podejściem modelowym TEACCH, programu terapii i edukacji dzieci z autyzmem oraz dzieci z zaburzeniami w komunikacji,
- przedstawienie metody TUS (treningu umiejętności społecznych)
- wzbogacanie warsztatu pracy nauczycieli, pedagogów i terapeutów,
- wspieranie nauczycieli poszukujących inspiracji do tworzenia własnych programów nauczania i programów innowacji pedagogicznych,
- poszukiwanie skutecznych metod w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera.
Pierwszym prelegentem była pani Aneta Stańczyk - społecznie od dwóch lat pełniąca funkcję koordynatorki Radomskiego Oddziału Klubu Rodzica Fundacji Jaś i Małgosia, zaś prywatnie - mama dziewięcioletniego Oliwiera ze zdiagnozowanym autyzmem dziecięcym i pięcioletniego neurotypowego Igora. Pani Aneta przedstawiła:
- działalność Klubu Rodzica i Fundacji JiM, zapewniających bezpłatną diagnozę, szkolenia i warsztaty, a także pomoc terapeutyczną, wsparcie prawne oraz dostęp do najnowszych informacji ze świata autyzmu,
- elementy specyfikacji zaburzenia wzbogacone filmikami Fundacji JiM i Synapsis,
- stan badań dotyczących autyzmu, w tym metody potwierdzone, obiecujące i niepotwierdzone międzynarodowymi badaniami,
- raport JiM nt. funkcjonowania dzieci ze spektrum autyzmu.
Niezwykle emocjonalnym i bardzo interesującym punktem wystąpienia Pani Anety było zaprezentowanie konkretnych wskazówek do pracy przedszkolnej i szkolnej z dziećmi autystycznymi, w tym szczególnie w aspekcie współpracy z rodzicami.
Drugie wystąpienie konferencyjne „Jak rozpoznać dziecko autystyczne? - diagnoza, terapia, metody i wskazówki" zostało wygłoszone przez Mariana Frąka - wiceprezesa Krajowego Towarzystwa Autyzmu oddziału w Radomiu, wieloletniego działacza tegoż Towarzystwa, współtwórcy Stowarzyszenia Pomocy Osobom Niepełnosprawnym w Szydłowcu, byłego zastępcy redaktora naczelnego półrocznika naukowego ”Dziecko Autystyczne, a prywatnie taty Dominika - dziecka autystycznego.
Pan Marian jako doświadczony praktyk przybliżył uczestnikom konferencji elementy diagnozy i terapii autyków, wskazał metody pracy z dziećmi w tym z perspektywy rodziców. Zaprezentował także możliwości rozpoznawania zaburzeń o charakterze autystycznym poprzez omówienie pojawiających się symptomów. Przedstawił także swoje doświadczenia z czasów, kiedy tematyka autystyczna w Polsce była nowym zjawiskiem i należało przecierać pierwsze szlaki w docieraniu do świadomości społecznej w tym zakresie.
Kolejnymi prelegentkami były przedstawicielki Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Szydłowcu: Elżbieta Szymańska – dyrektor Poradni oraz Laurencją Piasecką - pedagog i terapeuta. Pani Elżbieta jako surdopedagog, oligofrenopedagog i jedna z pierwszych organizatorek oddziałów integracyjnych w powiecie przedstawiła założenia współpracy specjalistycznej z rodzicami i nauczycielami w odniesieniu do dzieci z autyzmem, zaoferowała możliwość współpracy ze szkołami i innymi instytucjami, omówiła doświadczenia płynące z pracy z rodzicami i nauczycielami. Pani Laurencja jako terapeutka i edukatorka m.in. w zakresie terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi i Zespołem Aspergera przedstawiła rolę ludzi ważnych w kontekście pracy terapeutycznej z rodziną dziecka z Zespołem Aspergera, klasyfikację potrzebną terapeucie, wagę relacji w trójpoziomowym obszarze wglądu terapeutycznego na podstawie doświadczenia.
Czwarte wystąpienie „Dziecko z autyzmem w grupie integracyjnej" to prezentacja Iwony Kołodziej-Narojczyk oligofrenopedagog, logopedy i terapeuty reprezentującej Przedszkole Samorządowe nr 2 "Mali Odkrywcy" z Oddziałami Integracyjnymi w Szydłowcu. Pani Iwona przedstawiła kolejne etapy towarzyszące procesowi adaptacji i uspołecznienia dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz dziecka z fragmentarycznymi deficytami w grupie przedszkolnej. Pani Iwona opowiedziała także o swoich doświadczeniach w pracy oraz wykorzystywaniu umiejętności zdobytych w trakcie zajęć w studium fundacji Synapsis "Pomoc dzieciom autystycznym i ich rodzinom".
Jako ostatni na konferencji wystąpili przedstawiciele Malinowego Ogrodu – Zespołu Niepublicznych Placówek Oświatowych w Szydłowcu – panie Monika Łukomska-Bekiel i Marta Kowalczyk oraz pan Mikołaj Sambor. Pani Monika, prezeska Fundacji Osiem Marzeń działa między innymi w obszarze wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, prowadzi integracyjne przedszkole Montessori, szkołę podstawową Montessori oraz Centrum Terapii i Rozwoju Dziecka. Wraz z Martą Kowlaczyk pracującą jako logopedka w Malinowym Ogrodzie oraz z Mikołajem Samborem, psychologiem i pedagogiem zaprezentowali ogólne założenia pracy metodami TEACCH oraz treningu umiejętności społecznych w pracy z dziećmi z autyzmem.
Wszyscy występujący dzielili się swoim doświadczeniem wynikającym z praktyki i zawodowych doświadczeń. Możliwość wysłuchania ludzi zaangażowanych i działających z pasją było wielką przyjemnością.
Konferencja odbyła się dzięki współpracy i pomocy wielu instytucji i osób, m.in. starosty szydłowieckiego Włodzimierza Górlickiego, sekretarza Powiatu Krzysztofa Bernatka, dyrektora Szydłowieckiego Centrum Kultury-Zamek Małgorzaty Bernatek oraz pracowników Centrum, Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Korpusu Ochrony Pogranicza w Szydłowcu – Marii Małgorzaty Michajłow oraz nauczycielek Zespołu Szkół im KOP: Marty Bińkowskiej i Anny Kamińskiej, które razem z młodzieżą z Technikum Żywienia przygotowały słodki poczęstunek dla uczestników konferencji.
Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy wnieśli wkład w przygotowanie i przeprowadzenie szydłowieckiej konferencji oraz licznie przybyłym nauczycielom, pedagogom i terapeutom. Szczególne podziękowania składamy wszystkim prelegentom – osobom zaangażowanym w budowanie nowego modelu edukacji, opartego na podmiotowym i zindywidualizowanym podejściu do każdego ucznia, w tym szczególnie ze spektrum autyzmu.
Mamy nadzieję, że konferencja spełniła oczekiwania wszystkich jej uczestników, zachęciła do zdobywania wiedzy o spektrum autyzmu oraz zainspirowała do tworzenia własnych programów i poszukiwania skutecznych metod w pracy z dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera. Liczymy, że nasze działania stały sie małym kroczkiem w kierunku wejścia w trudny, ale jednocześnie ciekawy świat autyzmu, w królestwo niesamowitej wrażliwości i niezwykłego poziomu odbioru rzeczywistości ludzi ze spektrum autyzmu.
Zespół Nauczycieli Doradców Metodycznych w Szydłowcu:
Jolanta Kubik, Aneta Pytoń-Grabda, Anna Różycka, Piotr Bialik, Zbigniew Tomczyk.
opracowali: Aneta Pytoń-Grabda, Zbigniew Tomczyk
al.
Opublikowano: 06 grudnia 2016 14:40
Kategoria: Aktualności
Zdjęcia:
Wyświetleń: 2762