GRECJA - odkrywanie kolebki europejskiej cywilizacji

W ramach realizacji projektu Erasmus+ "Tożsamość regionu – wczoraj, dziś i jutro" uczniowie szydłowieckiego „Sienkiewicza” wraz z delegacjami szkół partnerskich ze Słowenii, Włoch, Rumunii, Bułgarii, wyruszyli w niezwykłą podróż do Grecji.

W dniach 3 – 7 lutego 2020 r. gościli z wizytą w Petroupolis k/ Aten. Sześcioro uczniów i czterech nauczycieli reprezentowało Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Henryka Sienkiewicza na uroczystym otwarciu w Centrum Kultury w Petroupolis. Powitali ich przedstawiciele władz lokalnych, Dyrektor szkoły, Dyrektor Centrum Kultury, Nauczyciele i Uczniowie liceum w Petroupolis. Dzięki prezentacjom multimedialnym przedstawionym przez uczniów szkoły gospodarza, goście zapoznali się ze szkołą, miastem i stolicą kraju – Atenami.

Uczniowie zamieszkali u swoich koleżanek i kolegów z Grecji. Dzięki temu mogli rozmawiać po angielsku, wymieniać się spostrzeżeniami i opiniami o otaczającym świecie. Odnajdywali wiele słów brzmiących i znaczących to samo w języku polskim i greckim. Mieli także możliwość poznania ich szkolnej codzienności, stylu życia i typowych potraw: souvlaki, sos tzatziki, mousaka, filo z serem feta, koulouri i saganaki tyri. Zarówno młodzi ludzie, jak i nauczyciele zostali serdecznie przyjęci i otoczeni dobrą opieką przez miłych gospodarzy.

–  Obejrzeliśmy greckie tańce ludowe w wykonaniu wybranych uczniów. Podczas spaceru po mieście zwiedziliśmy Theatro Petras (Teatr z Kamienia) oraz budynek szkolny. Zachwycaliśmy się charakterystyczną zwartą zabudową, drzewkami owocowymi wzdłuż wąskich uliczek z dojrzewającymi mandarynkami i cytrynami – wspominają uczestnicy projektu.  Petroupolis to 60-tysięczne miasteczko pod Atenami. Jego położenie umożliwiało dogodne zwiedzenie stolicy z jej głównymi atrakcjami: wzgórza Akropol z Partenonem, Erechtejonem, Muzeum Akropolu, dzielnicy turystycznej – Plaki i słynnego placu Monastiraki z ruinami Biblioteki Hadriana i starożytnej Agory. Widoki zapierały dech w piersiach! Szczególna atmosfera tych miejsc skłaniała do zadumy i refleksji.

Podczas zajęć w szkole szydłowieccy licealiści odbyli pierwszą lekcję języka greckiego: Kalimera, ti kamis? Kala ime efharisto. (Dzień dobry, jak się masz? Dobrze dziękuję). Przed uczniami postawiono zadanie przygotowania prezentacji multimedialnej o mieście. Z pomocą przyszli ich rówieśnicy z greckiego liceum, którzy oprowadzili swoich gości po okolicy. W każdej grupie były osoby ze wszystkich krajów partnerskich: Bułgarii, Słowenii, Rumunii, Włoch, Grecji i Polski; zatem uczniowie mieli okazję do szlifowania swoich umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim.

Podczas gdy uczniowie intensywnie pracowali z aparatem, kamerą i komputerem, nauczyciele uzgadniali realizację kolejnych zadań projektowych i planowali wyjazdy zagraniczne, opracowali strategię działań na Twinspace.

Czwartek był bardzo deszczowy i wietrzny. Zwiedzanie stanowiska archeologicznego Eleusis w strugach deszczu przebiegało bardzo szybko, a w drodze do szkoły można było obejrzeć Klasztor Dafni z jego złotymi bizantyjskimi mozaikami, arcydziełami średniowiecza.

Pożegnalna kolacja z tradycyjnymi tańcami greckimi do muzyki na żywo była ekscytującym dopełnieniem tej wspaniałej przygody. Taniec ten wyzwala wiele pozytywnej energii i sprawia wiele radości.

Podsumowaniem mobilności było przedstawienie prezentacji o mieście gospodarzy Petroupolis. Spośród pięciu grup składających się z uczniów wszystkich szkół partnerskich wygrała grupa V. Ale tak naprawdę wygranymi byli wszyscy, i uczniowie i nauczyciele, którzy mieli okazję, by lepiej się poznać, zobaczyć ciekawe miejsca, poznać zwyczaje i zachowanie ludzi w innym zakątku Europy. Dało to wszystkim uczestnikom możliwość otwarcia się na nowe doświadczenia, spojrzenia na siebie i swój kraj z innej perspektywy, z jednej strony docenienia naszego polskiego dziedzictwa i potrzeby dbania i polepszania tego, co tu i teraz, a z drugiej poszanowania kultury innych.

Uczniowie bardzo wysoko ocenili swój udział w mobilności, rozwinęli umiejętności językowe, otwartość na podróże i poznawanie nowych miejsc. Dla niektórych była to pierwsza podróż samolotem, ale ten niepokój szybko zniknął i zamienił się w zachwyt nad pięknymi widokami znad chmur. Komentarze uczniów potwierdzają wartość jaką niesie za sobą udział w takich projektach: "mogłam doświadczyć niesamowitych rzeczy", "jestem wdzięczna [swojej greckiej przyjaciółce]", "zacieśnienie dobrego kontaktu z nauczycielami i pozostałymi uczestnikami wycieczki", "mam ogromną nadzieję, że ponownie odwiedzę słoneczną Grecję".

Koordynatorami projektu uczestniczącymi w wyjeździe byli nauczyciele: Marzena Janowska, Karolina Maj, Marta Łabęcka i Katarzyna Berus.

Opublikowano: 13 lutego 2020 11:19

Kategoria: Aktualności

Zdjęcia:

Wyświetleń: 227

Starostwo Powiatowe w Szydłowcu.

Realizacja: IDcom.pl

logo Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Informacja o dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Projekt "Budowa strony internetowej Powiatu Szydłowieckiego dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych" współfinansowany przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w ramach konkursu: Dofinansowanie budowy lub dostosowania stron internetowych podmiotów realizujących zadania publiczne do potrzeb osób niepełnosprawnych.